Ovogodišnjim, osmim izdanjem Improspekcija (međunarodni festival improvizacije) koje će se održati od 27. do 29. studenog u Studentskom centru/ Teatru&TD, nastavljamo se baviti improvizacijom i njenim licima, ovog puta ne samo unutar konteksta izvedbe, već na širem teritoriju umjetničke prakse. Zanima nas u kojoj je mjeri improvizacija sastavni, a možda i elementarni dio stvaralačkog čina. Pozvali smo umjetnike različitih medija – ples, kazalište, glazba, film, instalacija, graphic recording – da kroz svoju praksu promišljaju improvizaciju, odnosno da kroz improvizaciju promišljaju vlastitu praksu. Time, umjesto fokusiranja na pojedine radove, u prvi plan stavljamo procese koji ih stvaraju, ali ne zastaju u njima, već se kroz njih oplođuju i iz njih nastavljaju.
Trodnevni program festivala donosi predstavu renomiranog plesnog umjetnika Julyena Hamiltona, tri premijerne izvedbe, premijeru plesnog filma, novo izdanje multimedijalno-glazbenog programa “Noćne vizije” te druge inovativne formate, poput Skype koreografije i kazališta empatije.Program prate publikacija Improspekcije2014, koja donosi razmišljanja sudionika festivala o improvizaciji kao dijelu njihove umjetničke i autorske prakse te razgovori s umjetnicima i publikom. Festival će uživo “grafički” bilježiti umjetnica Johanna Benz.Njezini crteži bit će izloženi u kafiću &TD-a tijekom čitavog trajanja festivala. Julyen Hamilton, održat će i radionicu za plesače “stvaranje plesova – poetsko bogatstvo” 29. i 30. studenog u Zagrebačkom plesnom centru.
Festival Improspekcije2014 dio je višegodišnjeg projekta koji se od 2007. kontinuirano bavi improvizacijom kao izvedbenom formom, radeći, s jedne strane, na razvoju i afirmaciji domaće improvizacijske scene, dok, s druge strane, kritički promišlja istu tu izvedbenu formu, otvarajući pitanja, diskusije i dijalog s umjetnicima iz različitih medija. U kontinuiranom osluškivanju potreba scene i dijalogu s partnerima u zemlji i inozemstvu, potičući intermedijsku i interdisciplinarnu suradnju, ovaj projekt istražuje drugačije načine komunikacije s publikom te umjetnicima, iz različitih medija, otvara prostor za istraživanje, učenje i suradnju. Festivalski program obuhvaća prikazivanje radova domaćih i stranih autora iz polja izvedbenih umjetnosti (suvremenog plesa, kazališta, novih medija i vizualnih umjetnosti).
Ulaz na festival je besplatan.
DETALJAN OPIS PROGRAMA
četvrtak, 27. studenog 2014.
19.00 sati / Premijera/ “Vrijednost je dinamični suvišak svake funkcije” /Teatar &TD, Velika dvorana
Autorice i izvođačice: Sonja Pregrad & Marjana Krajač
Suradnik na projektu: Ante Jerić
Tehnička podrška: Duško Richtermoc
Grafičko oblikovanje: Valentina Toth
Produkcija: Sodaberg koreografski laboratorij
Rad nastaje uz potporu Grada Zagreba, Zagrebačkog plesnog centra, Hrvatskog instituta za pokreti ples, Performing Arts Foruma (St. Erme), izvedbenog centra Uferstudios (Berlin) i festivala Improspekcije (Zagreb).
Sonja Pregrad i Marjana Krajač upuštaju se u svojevrsnu izvedbeno-koreografsku mapu u formi predstave koja ne odustaje od plesa kao matične stanice. Ples, porozan za različite projekcijske površine, i dalje emanira onu sržnu pojavu koja objedinjuje različite fokuse. Napuštajući kao zastarjele i nedomišljene sve trenutne kategorije razmatranja vrijednosti umjetničke prakse, ovaj rad se sastoji od niza fragmentarnih upita za koje tek treba pronaći razumljivu matricu odgovora. Ono što nastaje, nastaje dinamičnim transferom, funkcijom tog transfera, proizvodi vrijednost koju nije ni na koji način moguće upregnuti u procese iskoristivosti.
20.00 sati / “OD TERORA. Zaustavljanje. Razgovaranje. Ispreplitanje.” / Teatar &TD, Polukružna dvorana
Autorica koncepta, redateljica: Marina Petković Liker
Izvode i stvaraju: Maja Katić, Zrinka Kušević, Silvia Marchig, Ana-Maria Bogdanović, Marina Petković Liker
Ova predstava bavi se stvaranjem izvedbenih trenutaka u kojima izvođačice (glumice, plesačice i redateljica) zajedno s publikom prolaze kroz trenutke bivanja, razgovaranja i kreiranja. Predstava, odnosno istraživačko-izvedbeni rad nastoji uspostaviti i ispitati mogućnosti ženske geste u trenutcima koje osjećamo kao polja krize u intimno-političkom ili umjetničko-izvedbenom kontekstu. Kroz izvedbu se bavimo rastvaranjem percepcije vremena i suptilnom suigrom među izvođačicama te s publikom.
Proces rada na predstavi započeo je 2011. godine u jednom podrumskom prostoru, a ova izvedba jedan je od pokušaja prenošenja site-specific materijala u kazališno-scenski prostor kao i oblikovanja novog prostora prema specifičnim zahtjevima materijala na kojem radimo.
22.00 sata / “Noćne vizije” / SC, različite lokacije
Na “Noćnim vizijama” 2014. radi kolektiv Ljubavnice: Tamara Bilankov, Hrvoslava Brkušić, Stella Leboš, Luana Lojić, Ivana Pipal i Ana Vuzdarić
Koncept i umjetnička organizacija: Nives Sertić
Produkcija: Studentski centrar Sveučilišta u Zagrebu – Kultura promjene – Teatar &TD
“Noćne vizije” su rezultat dvotjedne multimedijalne rezidencijalne radionice za glazbenike, audio, video i performans umjetnike mlađe generacije. Cilj radionice je stvoriti trenutačnu platformu za suradnju audio i video umjetnika iz koje će nastati zajednički multimedijalni performans, prezentiran u obliku jednovečernjeg multimedijalnog događaja u eksterijeru SC-a. Namjera projekta je stvoriti nove kontake i suradnju između umjetnika koji tek započinju svoje djelovanje.
petak, 28. studenog 2014.
19.00 sati / Premijera / “Indigo” / Teatar &TD, Polukružna dvorana
Ideja: Zrinka Šimičić Mihanović
Razvoj koncepta, koreografija i izvedba: Sonja Pregrad, Zrinka Šimičić Mihanović, Zrinka Užbinec
Oblikovanje zvuka: Hrvoslava Brkušić
Oblikovanje svjetla: Igor Pauška
Oblikovanje i izrada kostima: Tekstilno-tehnološki fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zavod za dizajn tekstila i odjeće, diplomski studij kostimografije; studenti: Diana Mihalić, Tiana Pivčević, Nika Valentić, Davor Ivanec; voditeljica kostimografije: red.prof. Nina Režek Wilson, ak. slik.; mentorica projekta: doc.art. Ivana Bakal, mag. ing. des. text., vanjska suradnica
Produkcija: Multimedijalna koliba, 2014.
Projekt podržali: Grad Zagreb i Ministarstvo kulture RH
Projekt je ostvaren u suradnji s Centrom za kulturu POUZ, ekscenom i Plesnim centrom TALA.
U “Indigu” se želimo baviti plesom kao pokretom prostora oko tijela, ali i plesom kao odgovorom na pokret prostora oko tijela, plesom kao činom promjene, plesom kao rezultatom percepcije drugoga, odnosno plesom koji angažira drugoga. Ono što nas zanima je kinestetička empatija, tjelesno razumijevanje drugoga, suživljavanje, dijeljenje prostora… Metodološki, ovaj se rad nastavlja na prethodni rad autorskog trija Pregrad-Šimičić-Užbinec, “Pokret Mislim Okret”, gdje su se tri autorice-izvođačice bavile pitanjem motivacije i razotkrivanjem procesa nastanka plesnog, odnosno izvedbenog materijala, verbalno artikulirajući misli koje prethode ili prate određenu radnju. Novi rad proizašao je iz izoštravanja segmenata izvedbe koji su direktno (ili indirekto) uvjetovani drugim: pokretom drugog, pogledom drugog, blizinom drugog… plesačice, kao i gledatelja.
20.00 sati / “PLAY” / Teatar &TD, Polukružna dvorana
ples/glas/scena: Julyen Hamilton
“PLAY” je posljednji solo rad Julyena Hamiltona. Slijedi radove “Nematerijalni svijet” (“The Immaterial World”) i “Prethodnik” (“The Forerunner”), koji su bili prikazani u SAD-u i Rusiji te diljem Europe.
“PLAY” se, bez zadrške, suočava s umjetnošću improvizacije. On osluškuje i stvara poetsku liniju karakterističnu za Hamiltonov rad posljednjih desetljeća. Koristi lokalnu arhitekturu i predmete, istančani pokret, primjereno svjetlo i preciznu radnju, kako bi ispunio sam trenutak, učinio ga istodobno uzvišenim i svakodnevnim, nebom i podzemljem.
21.00 sati / razgovor / Teatar &TD, Polukružna dvorana
22 sata / “Sat, stolica” / Teatar &TD, Polukružna dvorana
Autor : Roko Crnić
Suradnici: Juraj Borić, Dragan Pavlić
Rad je prvi dio dugotrajnijeg istraživačkog procesa (koji se odvija u sklopu diplomskog rada na Odsjeku za nove medije Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu). Zanima me proces izrade svakodnevnih predmeta/pomagala u dijalogu s umjetničkim/izvedbenim praksama te percepcija zvuka koji proizvodi predmet s konkretnom funkcijom i predmet koji postoji da bi proizveo zvuk.
Može li izvedbeni element izrade tih predmeta biti percipiran kao kritička gesta, a da se izbjegne disfunkcija predmeta? U prvi dio istraživanja ukljuceni su stolar i urar, odnosno sat i stolica.
subota, 29. studenog 2014.
18.00 sati / Premijera / “Prema početku” / Teatar &TD, Polukružna dvorana
Koreografija i izvedba: Ana Kreitmeyer
Dramaturgija: Goran Ferčec
Svjetlo: Igor Pauška
Glazba: Adam Semijalac
Kostim: Silvio Vujičić
Suradnica na projektu: Sandra Banić Naumovski
Projekt je nastao uz potporu Grada Zagreba, te je realiziran u suradnji sa Udrugom plesnih umjetnika Hrvatske i Školom suvremenog plesa Ane Maletić.
Veliko hvala: Normeli Krešić-Vrkljan
“Prema početku” je plesna predstava čije je koreografsko istraživanje moguće sažeti pitanjem Kakvo je tijelo infantiliteta i kako se takvo tijelo artikulira? Koreografski materijal u fokus svog istraživanja stavlja razvoj pokreta i tjelesne ekspresije tek rođenog tijela koje pokret čini ali o njemu nema još nikakvu svijest.
Uzimajući razvojni pokret kao koreografski predložak projekt propituje kako određene razvojne faze dječjeg pokreta i njegova obilježja prevesti u koreografsko polje, što proizvode, kako se interpretiraju, te što donose kad se ponovo vrate odraslom tijelu koje ih pokušava rekonstruirati. Je li izvođačici uopće moguće na trenutak ugasiti svijest i biti samo pokret. Je li moguće elaboriranom plesačkom tijelu kontaminiranom s previše značenja i znanja vratiti njegov refleks, njegovu mišićnu kontrakciju u koju nije upisano ništa više od fizičke energije tijela, ništa više od apstraktnog mišićnog impulsa i nemoći? Dramaturško načelo organizira koreografsku cjelinu svodeći elaboriranu virtuoznost plesačkog pokreta prema njegovu ishodištu, prema točki u kojoj pokret polako gubi značenje, odnosno, u kojem pokret prepoznaje mjesto svojega početka.
19.00 sati / Premijera / “Amoroso” /MM centar
Režija: Sabina Mikelić i Silvia Marchig
Kamera i montaža: Sabina Mikelić
Sudjeluju: Sonja Pregrad, Pavle Heidler, Silvia Marchig i Sabina Mikelić
Produkcija: KIK Melone u suradnji s Restartom
Film je rezultat projekta “KIK Melone Amoroso”, podržanog sredstvima Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i sport Grada Zagreba i Ministarstva kulture RH.
Zahvale: Restart, Ekscena
“Amoroso” je film nastao iz video materijala snimljenog tijekom istraživačkog projekta “KIK Melone Amoroso” u travnju 2014. Želja autorice bila je svoriti zaštičene vremensko-prostorne čahure, odnosno omogućiti prostore i vrijeme u kojima je omogućena sloboda istraživanja onog šo nam se u tom trenutku čini vrijednim, dijeliti to s drugima, bez efektivnog pritiska i bez kritičke cenzure. Fim “Amoroso” istovremeno je pseudo-dokumentarno svjedočanstvo, pokušaj zaustavljanja vremena provedenog zajedno, analiza kreativnog postupka, kao i autonoman umjetnički rad koji eksperimentira koreografskim postupkom filmske montaže .
20.00 sati /”O ljudima” / Teatar &TD, Polukružna dvorana
Sudjeluju: Nina Sakić, Ivana Pavlović, Petra Chelfi, Karolina Šuša, Martina Nevistić, Ilse Ghekiere i Pavle Heidler
Hvala Zagrebačkom plesnom ansamblu i Studiju za suvremeni ples.
“O ljudima” je izvedbeni događaj postavljen prema pravilima Mjesečeve Prakse (2013.) i principima Procesa Materijalizacije Fikcije (2012.). Bavi se materijalizacijom (utjelovljenjem) trenutne svjesti o vlastitom fizičkom stanju. Čin utjelovljenja je sadržaj istraživanja. Sadržaj se u trenutku izvedbe predaje gledatelju na razmatranje. Cilj razmatranja je dobivanje uvida u tjelesnost kakva bi bila moguća da je organizirana prema vlastitim mogućnostima, a ne vanjskim (strukturalnim) očekivanjima.
ProcessOfMaterialisationOfFiction©PavleHeidler2012
TheMoonPractice©PavleHeidler2013
21.00 sati / razgovor / Teatar &TD, Polukružna dvorana
od 27. do 29. studenog 2014.
“Graphic recording”
Koncept i crtanje: Johanna Benz
Umjetnica će, koristeći praksu “grafičkog bilježenja” dokumentirati događaje, sadržaje i atmosferu festivala vizualnim jezikom u analogoj kombinaciji slike i teksta. Nastajući brzo i spontano, njezini crteži sintetiziraju cjelokupnu atmosferu događanja u pojedinoj slici. Publika će moći pratiti proces “grafičkog bilježenja” tj. autoričinog hvatanja trenutaka u slikama, a “bilješke” odnosno crteži bit će izloženi u kafiću &TD-a.
29. i 30. studenog 2014.
“stvaranje plesova – poetsko bogatsvo”
radionica improvizacije pod vodstvom Julyena Hamiltona
Zagrebački plesni centar
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.