Matjaž Manček – Kino Šiška

 

Razgovor s Matjažom Mančekom iz Kina Šiška

siska1

Kakvo imaš mišljenje o trenutnoj ljubljanskoj glazbenoj sceni (naravno, mislim na alternativnu scenu), koliko je velika/živa/zdrava, kakvu podršku ima od publike i koliko se oslanja sama na sebe ili, ipak, treba računati na finacije gradskih glavešina?

Najočiglednija činjenica je, da je ljubljanska scena mala i to ju najviše definira. Relativno na tu malenost, scena je prilično aktivna i dinamična. S koncertima većih i skupljih izvodjača je problem, pošto je tržište premaleno, ali ponuda koncerta aktualnih stranih bendova manjeg i srednjeg ranga je velika, često čak i inflacijska, u smislu da određeni koncerti budu loše posječeni zbog gužve ostalih koncerata u istom periodu. Najaktivnija koncertna publika prilično je stara, tako da je jedan od glavnih izazova privuči interes mlađih generacija. Ima dobrih novih bendova koji uspijevaju dobiti reputaciju i publiku unutar naše alternativne scene, ali brzo se suoče sa uskim granicama te scene koje vrlo teško i rijetko uspijevaju probiti zbog nedostatka ambicija, profesionalnog angažmana, pa i infrastukture u smislu managementa, agencija i državne potpore koja bi im omogučila da se predstave i izvan tih granica.

Zbog malenog tržišta potpora javnim sredstvima je neophodna i svi je koriste u različitim proporcijama  – od metelkovskih klubova i nezavisnih promotera do Kina Šiška i Cankarjevog doma kao javnih kulturnih organizacija. Trend potpore javnih sredstava za kulturu je več godinama u konstantnom opadanju, ne samo kod nas nego svuda u Evropi, tako da svi zajedno trebamo gledati da smo s povečavanjem vlastitih sredstava i racionalnim planiranjem programa što manje ovisni od javnih sredstava.

 

Je li se razvio neki model unutar scene gdje se razni kolektivi/pojedinci umrežavaju kako bi ona bila jača, a da taj model funkcionira?

Najbliže tome je koordinacija Metelkovskih aktera izmedju sebe, koja je logična jer djele iste interese i probleme vezane uz lokaciju, odnosa do gradskih vlasti, raznih dozvola, inspekcija, problema statusa itd… Tu je i sveslovensko umreženje nezavisnih klubova Pohorski bataljon pod vodstvom Marka Brecelja, koji se bavi koordinacijom aktivnosti svojih članova – klubova, koji su većim dijelom bazirani izvan Ljubljane. A buduči da je situacija na sceni zbog općih ekonomskih uvjeta lošija, sve je više suradnje/koprodukcije izmedju više promotera za pojedine projekte/koncerte. Polako svi shvačaju da smo premali i da su rizici preveliki za soliranje i medjusobno gužvanje na sceni, tako da se nadam da će trend i dalje ići u smislu još intenzivnijeg povezivanja.

 

Kakvu, prema tvojem mišljenju, ulogu ima Kino Šiška (KŠ) na ljubljanskoj sceni?

Kino Šiška ustanovljeno je i djeluje sa namjerom pojačanja ponude koncerata aktualnih svjetskih izvodjača kod nas – kako preko vlastite produkcije, tako i preko pružanja najpovoljnijih uvjeta i kvalitetnih produkcijskih mogučnosti vanjskim promoterima; da omogučuje kvalitetnim domačim izvođačima mogučnost nastupa u najboljim uvjetima i s dodatnom promocijskom podrškom; da povezuje raznolike aktere slovenske pa i šire scene; da ojača prezentaciju slovenske scene na mapi europske i globalne muzičke scene i da pomaže domačim bendovima da pređu naše uske granice. Uvjereni smo da Kino Šiška sa dosadašnjim djelovanjem ide u tom pravcu, a u kojoj nam mjeri  to uspjeva mora presuditi javnost.

 

Što se trenutno zanimljivo zbiva u Ljubljani? Sada je počeo Stiropor festival sa kojim KŠ ima kolaboraciju, što će se na Stiroporu događati?

Stiropor festival je pokrenula ekipa kafiča Bikofe i ta entuziastična ekipa je u zadnje dvije godine nešto najsvežije na ljubljanskoj sceni. Stvarno se trude dovoditi aktualne izvođače, pretežno kreativne elektronske scene, imaju publiku i dobro rade, a suočeni su s nerazumjevanjem gradskih vlasti koje su im skratile radno vrijeme, zabranili koncerte pa je festival Stiropor (koji se dogadja po raznim lokacijama čitav lipanj) njihov hrabar odgovor na to. Glavna večer festivala bila je s Dean Bluntom, Mo kolours i Om Unit, a u petak u našoj produkciji i u suradnji sa Striporom u Gala hali nastupio je sirijski fenomen Omar Souleyman. Ovaj dogadjaj je jedna od dobrih primjera povezivanja u sceni.

https://www.facebook.com/events/802733929737003/

http://subsite.hr/2014/07/omar-souleyman-na-stiropor-festivalu-u-gala-hali/

 

Također, KŠ je prešlo granicu dežele sa suradnjama te imate nešto dogovoreno i sa In music festivalom u Zagrebu, kako je došlo do suradnje i kako je zamišljenja tj. što bi volio da ona donese?

Suradnja sa INmusic posljedica je našeg novog projekta – platforme i festivala MENT, preko kojeg se želimo povezati s bitnim akterima europske muzičke scene i otvoriti vrata našim izvodjačima za nastup na međunarodnim pozornicama. Zbog sličnog programskog profila interes za suradnju je bio aktivan i otvoren na oba dvije strane, suradnja je počela sa konkursom za slovenske bendove za nastup na INmusicu i promocijom INmusica u sloveniji kroz naše kanale, a rezultirala sa nastupom trojice naših izvodjača (N’Toko, Your Gay Thoughts i Canyon Observer na INmusicu). Sa suradnjom smo do sada vrlo zadovoljni i željeli bi da se nastavi i intenzivira i u narednim godinama.

 

Postoji li trenutno još koja slična kolaboracija KŠ u regiji?

Preko platforme MENT (www.ment.si) smo uspostavili suradju sa festivalima Exit, Waves Vienna, Sziget, Pohoda Slovakia, Medimex Bari, Glimps Gent, Reeperbahn Hamburg i Eurosonic Groningen. I to je tek početak.

 

Što bi izdvojio od raznih događanja koji se uskoro zbivaju u KŠ?

Einstürzende Neubauten – jedini u regiji imamo priliku ugostiti ekskluzivan nastup berlinskih legendi industrial scene koji su za 100-godišnjicu početka 1. svijetskog rata napravili poseban projekt Lament, novu kompoziciju u kojoj koriste i arhivske audio i video snimke s vojnog terena i poseban tematski instrumentarij. Ovaj projekt će realizirati samo na 14 izbranih lokacija u Evropi i jedna od sretnih izabranih smo mi 27. studenog.

 

https://www.facebook.com/events/635113466569343/

 

Alen Jašarbašić

Leave a Reply